کتابخانه عمومی شهید جلیلی بهاباد

کتابخانه عمومی شهید جلیلی بهاباد

vaezi
کتابخانه عمومی شهید جلیلی بهاباد

مسابقه تفسیر سوره مبارک قدر

 

کتابخانه شهید جلیلی بهاباد  مسابقه ای تحت عنوان تفسیر سوره  قدر در ماه مبارک رمضان برگرار می کند لذا از علاقه مندان دعوت می شود سوالات مسابقه را از کتابخانه های عمومی شهرستان تهیه نمایند.به همراه سوالات مسابقه خلاصه ای از تفسیر این سوره موجود می باشد

اخرین مهلت ارسال پاسخ های مسابقه تا اخر رمضان می باشد  

به سه نفر از برگزیدگان این مسابقه جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.


برچسب‌ها: مسابقه تفسیر سوره قدر

تاريخ : سه شنبه 8 خرداد 1397 | 13:24 | نویسنده : ابراهیمی |

جمع خوانی کتاب وقتی مهتاب گم شد

جمع خوانی از کتاب وقتی مهتاب گم شد در هشتم خرداد 1397 توسط دانش اموزان  در سالن کتابخانه شهید جلیلی  برگزار شد .


برچسب‌ها: جمع خوانی

تاريخ : سه شنبه 8 خرداد 1397 | 12:41 | نویسنده : ابراهیمی |

معرفی کتابهای طرح کتابخوان خرداد 97

تاريخ : شنبه 5 خرداد 1397 | 18:42 | نویسنده : ابراهیمی |

سه کتاب برای مطالعه روزه داران

سه کتاب برای مطالعه روزه داران

اولین بسته رمضانیِ معرفی کتاب به شرح زیر از نظر می‌‎گذرد.

فرهنگ و آداب روزه‌‌داری با غذاهای طبیعی»؛ دائره‌المعارفِ روزه و بهداشت و آشپزی

تغییر عادات روزمره غذایی روزه‌داران در ماه رمضان، یک متخصص گیاهان دارویی و یک مدرس تغذیه گیاهی را بر آن داشته است تا دست به قلم شوند و از روزه‌داری با محوریت خوراکی‌ها و غذاهای طبیعی بنویسند. دکتر محمد دریایی و رسول حیدری در این کتاب تلاش کرده‌اند ضمن تشریح تاثیر روزه بر بخش‌های مختلف بدن انسان و ویژگی‌های رژیم غذایی این ماه، انواع و اقسام خوراکی‌ها و غذاهای طبیعی و شیوه تهیه آنها را ذکر کنند. 

 

چهار کتاب برای مطالعه روزه داران

 

خوراکی‌هایی که استفادۀ آنها در سحر و افطار و زمان بین اذان مغرب تا اذان صبح، مفید به فایده بوده و با وضعیت گواشی و هاضمه انسان روزه‌دار تطابق کامل دارد. روزه در جهان طب و بهداشت، تغذیه در ماه رمضان، توصیه‌های سحری، انحراف در الگوی تغذیه صحیح ماه رمضان، پیام‌های بهداشتی، سحری‌ها، افطاری‌ها، غذاهای شیرین و شیرینی‌ها، شربت‌ها و دمنوش‌ها، بخش‌های مختلف این کتاب را تشکیل می‌دهند. «فرهنگ و آداب روزه‌داری با غذاهای طبیعی» توسط انتشارات سفیر اردهال منتشر شده و تاکنون سه مرتبه تجدید چاپ شده است.

 

«روزه؛ دریچه‌ای به عالم معنا»؛ مزۀ روزه

 

روزه دریچه‌ای به عالم معنا یکی از جزوات قدیمی استاد طاهرزاده و محصول سخنرانی‌ای از ایشان در جمع دانشجویان تربیت معلم در دهه‌ی هفتاد شمسی است که در سال‌های اخیر بصورت کتاب کوچکی با قطع جیبی توسط انتشارات لب‌المیزان اصفهان، ناشر آثار استاد منتشر می‌شود. فایل آن نیز به وفور در فضای مجازی تکثیر شده است و معمولاً با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و ایام روزه‌داری بازنشر می‌شود. 

 

چهار کتاب برای مطالعه روزه داران

 

گروه فرهنگی المیزان در ابتدای این کتاب پیشنهاد داده است که این کتاب را هر سال قبل از ماه رمضان يك‌بار مرورکنید تا با شعف و شور بيشتري با روزة خود كنار بيايید و اُنس بگيرید.


واقعیت این است که مزه‌ی ماندنی این کتاب زیر زبان خواننده‌ی آن همین شعف و عزم برای روزه‌داری است. پس از خواندن این کتاب در ذهن شما چیزی از تعریف روزه و فوائد آن و .... به سیاق جزوات کنکوری و برخی کتبی که علم حصولی مبنایشان است نمی‌ماند، اما فقط مشتاق می‌شوید که روزه بگیرید و با روزه‌گرفتن از عالم مادی دنیا جدا شوید و روحتان را در ساحت قدس ربوبی به پرواز درآورید. متقاعد می‌شوید که با حداقلِ غذا می‌توانید حداكثرِ قدرت را داشته باشید و این‌که این غذاها نیستند که به آدم قوت و قدرت برای روزه‌داری می‌دهند. مؤلف با بیان روایات و سخنان عرفا و اشعار مولوی در این باب خواننده را تشنه‌ی رسیدن به ملکوت می‌کند و روزه را به‌عنوان مسیری در دسترس برای وصل به عالم معنا جلوی چشم خواننده نمایان می‌سازد.


در این رابطه در مقدمه کتاب آمده است «توجه به روايات و سخنان عرفا در مورد روزه موجب تقويت اراده در روزه‌داري مي‌گردد، لذا با مطالعة روايات مورد بحث، انسان احساس مي‌كند با روزه‌داري خود راه‌هاي گمشده‌اش را مي‌تواند بيابد.» همان‌گونه که گفته شد هرچند کتاب به سیاق متون علمی و پژوهشی فهرست و ترتیب ندارد و در پی تقویت شوق بندگی و عزم دین‌داری به جای دین‌دانی و تزریق اطلاعات دینی در مخاطب است اما مرور فهرست آن خالی از لطف نیست. در این کتاب پس از مقدمه با عناوین زیر روبرو هستیم:« معني بستن و بازشدن شيطان/ انتظار ما از روزه/ روزه‌دار شبيه خدا مي‌شود/ بركات روزه/ روزه، گرسنگي يا بندگي؟/ تقويت تقوی/ گرسنگي؛ پذيراييِ مقدّس خدا!/ روزه؛ خزينة حكمت/ روزه؛ دريچة عبادت/ آزادي از وَهم/ روزه؛ عامل نجات از وَهم/ حداقلِ غذا، حداكثرِ قدرت/ جايگاه دعاي سحر»

 

«خدا کیه؟ چیه؟ کو؟»؛ خداشناسی برای بچه‌ها

 

کتاب «خدا کیه؟ چیه؟ کو؟» به بیست سوال مهم درباره ی خدا با زبان شعر پاسخ داده است. بی گمان عبارات آهنگین شعری برای کودکان جذاب‌تر و حفظ آن هم برای آنان آسان‌تر است. این اشعار سروده‌ رودابه حمزه‌ای است. برای درک بهتر مسائل مطرح شده، نثرهای کوتاهی نیز در کنار شعر آمده است.

چهار کتاب برای مطالعه روزه داران

 این نثرها برگزیده از کتاب خداشناسی قرآنی کودکان است. تصاویر زیبای این کتاب در فهم بهتر مفاهیم توحیدی کمک شایانی کرده و کودک را برای وقت گذاشتن بیشتر برای این کتاب یاری می‌دهد. این اثر به زبان انگلیسی ترجمه گردید و در نمایشگاه بین المللی 2013 فرانکفورت ارائه شد. در همان نمایشگاه امتیاز چاپ آن به زبان آلمانی به یک ناشر شیعی در آلمان واگذار گردید.

 


برچسب‌ها: روزه داری ماه رمضان

تاريخ : دو شنبه 31 ارديبهشت 1397 | 18:27 | نویسنده : ابراهیمی |

تبریک نیمه شعبان

قدم ‌هایت بوسه‌گاه چشم‌هایمان ای گل نرگس

جشن میلادت کاش به ضیافت ظهور می‌پیوست
میلاد نرگس پنهان گرامی باد

معرفی کتابی که به سفارش حضرت حجت(عج) نگاشته شد

در طول تاریخ همواره بشر در پی رهایی از رنج و درها بوده است و به همین دلیل خداوند پیامبران را یک به یک برای هدایت آنان به صلاح و رستگاری برگزید. همه انبیاء الهی از حضرت آدم(ع) تا پیامبر خاتم حضرت محمد مصطفی(ص) در پی رساندن پیام خداوند و بیداری فطرت بشر بودند.

پس از ظهور حضرت محمد(ص) که دین اسلام به عنوان دین برگزیده الهی معرفی شد؛ خداوند ائمه اطهار(ع) را به عنوان راهبر و تبیین کننده دین از نسل پیامبر اسلام برگزید که هر کدام از این بزرگان بنا به شرایط زمانی خویش در پی حفظ دین اسلام بودند اما آخرین ولی خدا حضرت مهدی موعود(عج) بنا به حکمت الهی در پس پرده غیبت، هدایت بشر را بر عهده گرفتند و ائمه معصومین(ع) در روایات مختلف، خواسته بشر و دعا برای ظهور را تنها راه نجات از مشکلات آخرالزمان بیان فرمودند.

در مورد بحث آخرالزمان و به ویژه حضرت مهدی(عج) کتابهای متعددی تاکنون نگاشته شده، اما یکی از مهمترین کتابهایی که در دوران معاصر و به دستور خود صاحب العصر و الزمان حضرت مهدی(عج) نوشته شده است؛ کتاب «مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم (عج)» اثر فقیه احمدآبادی است.

مرحوم آیت الله سید محمد تقی موسوی اصفهانی مشهور به فقیه احمدآبادی فرزند سید عبدالرزاق از علمای بزرگ اصفهان است. وی سال 1301ق در اصفهان به دنیا آمد. مقدمات علوم اسلامی را نخست نزد پدر و پسر عمه اش «سید میرزا اسدالله» و «سید محمود حسینی گلشادی اصفهانی» آموخت. سطوح عالی را نیز از محضر «سیدابوالقاسم دهکردی» و «شیخ عبدالکریم گزی» و «حاج آقا منیرالدین بروجردی»، «حاج میرزا بدیع درب امامی» و «آقا محمد کاشانی» استفاده کرد و از بعضی از آنها اجازه اجتهاد و روایت دریافت کرد.

او علاوه بر کتاب مکیال، کتب دیگری از جمله: تذکرة الطالبین فی ترجمه آداب المتعلمین، ابواب الجنات فی آداب الجمعات، بساتین الجنان فی المعانی و البیان، آداب صلاة اللیله وظیفة الانام فی زمن غیبة الامام، سراج القبور، توضیح الشواهد، ترغیب الطلاب، انیس المتأدبین، کتاب المنابر، محاسن الادیب فی دقایق الاعاریب و دیوان اشعار دارد و در شعر به «تقی» یا «شرعی زاده» تخلص می کند.
 
از مقدمه ای که مرحوم سید محمدتقی بر مکیال نوشته، چنین برمی آید که از شدت عشق و علاقه ای که به حضرت حجت (عج) داشته، شبی آن حضرت را در خواب می بیند. امام(ع) تألیف این کتاب را به وی توصیه و تأکید می فرماید و حتی نام آن را نیز «مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم» تعیین می کند. سید از خواب بیدار می شود، ولی توفیقی برای تألیف آن برایش حاصل نمی شود. تا اینکه در سال 1330ق عازم سفر حج شد. در این سفر بسیاری از حاجیان گرفتار مرض وبا شدند و از دنیا رفتند.
 
آیت الله سید محمد تقی با خدای خویش عهد بست اگر از این سفر سالم برگردد، کتابی را درباره حضرت ولی عصر(عج) به رشته تألیف درآورد. چون از سفر برگشت، به عهد خود وفا کرد و کتاب مکیال المکارم را که حاوی موضوعات مهم در شناخت امام زمان و وظایف شیعیان در قبال آن حضرت است، به رشته تحریر درآورد.
 
این کتاب نخستین بار سال 1369ق در یک مجلد با 587 صفحه و بار دوم سال 1397ق در دو مجلد در اصفهان به چاپ رسید. در سال 1363ش برابر با 1404 چاپ سوم آن به صورت افست با تحقیق و اضافات مؤسسة الامام المهدی در قم چاپ شد.
 
کتاب مکیال المکارم در اصل به زبان عربی نگارش شده است و «سید مهدی حائری قزوینی» آن را به فارسی ترجمه کرده که در دو مجلد، با 625 صفحه، در تیراژ 4000، آبان 1379ش برابر شعبان 1421 از چاپ خارج شد و در اختیار علاقه مندان قرار گرفت. همین ترجمه بار دیگر در سال 1382ش از طریق انتشارات مسجد جمکران تجدید چاپ شد.
 
این کتاب ارزشمند دارای هشت بخش مهم است که درآن مؤلف ژرف اندیش با استناد به آیات و روایات متعدد، موضوعات بسیار اساسی و سرنوشت سازی را که اغلب جنبه کاربردی است و مورد ابتلای شیعیان و مسلمانان می باشد، مورد کاوش و دقت نظر و تأکید قرار داده است.
 
در بخش اول به موضوع وجوب شناخت امام زمان(عج) از دیدگاه عقل و نقل می پردازد. بخش دوم کتاب اختصاص به اثبات وجود حضرت حجت (عج) دارد که خود شامل سه فصل جداگانه می شود و هر کدام با استناد به آیات و روایات و معجزات و کرامات، ابحاث گران سنگی را تقدیم حضور خوانندگان می کند. بخش سوم در بیان پاره ای از حقوق و توجهات آن حضرت بر شیعیان است که به صورت مختصر و مفید ارائه شده است.
 
بخش چهارم که از بخش های مهم و مفصل کتاب به شمار می آید، اختصاص به توضیح درجات و ویژگی های آن حضرت دارد که سبب دعای ما شیعیان به آن امام غایب می گردد. جالب اینکه این درجات و خصوصیات به طرز ابتکاری و به ترتیب حروف الفبا تنظیم و از حرف الف آغاز شده و در حرف ی پایان پذیرفته است. بخش پنجم نیز که از فصول مفصل کتاب به شمار می آید، به ثمرات و پیامدهای گوارای دعا برای فرج حضرت حجت (عج) اختصاص یافته است و مؤلف محقق در این بخش نیز با استناد به آیات و روایات، بحث های جذاب و جالبی را برای خوانندگان ارائه می دهد و بدین ترتیب، جلد اول کتاب مکیال المکارم به پایان می رسد.
 
جلد دوم کتاب با بخش ششم آغاز می شود. در این بخش مؤلف کتاب با تحقیق فراگیر خود که از میان آیات و روایات استخراج کرده، به 50 زمان و 8 مکان مشخص اشاره می کند که دعا برای آن حضرت در این زمان ها و مکان ها مورد عنایت و تأکید قرار گرفته است؛ از جمله زمان ها: بعد از نماز های واجب، در حال سجده، روز پنجشنبه، شب جمعه، در خطبه نماز جمعه، شب و روز نیمه شعبان، هنگام غم و اندوه، بعد از ذکر مصیبت امام حسین(ع)، روز غدیر، روز عرفه، روز عاشورا، روز عید نوروز، روز دحوالارض، و ...، و از جمله مکان ها: مسجد الحرام، عرفات، سرداب، حرم سید الشهدا(ع)، حرم امیرمؤمنان و سایر ائمه اطهار(ع) است.
 
بخش هفتم، به چگونگی دعا برای تعجیل ظهور امام مهدی (عج) اختصاص دارد. این بخش از سه مقصد تشکیل یافته است. در مقصد اول، مؤلف کتاب در ضمن بیست تذکر، به آداب کلی دعا می پردازد. آنگاه در مقصد دوم با مطرح کردن بیست تذکر دیگر، به چگونگی دعا برای تعجیل به صورت آشکار یا به کنایه بسنده می کند و در نهایت در مقصد سوم، دعاهایی را که در این مورد از جانب امامان معصوم(ع) نقل شده است ( با توضیح و دفع اشکال از بعضی از آنها )، مورد بحث و بررسی قرار می دهد.
 
بخش هشتم که آخرین بخش کتاب است، در تبیین وظایف و تکالیف بندگان به خصوص شیعیان و مسلمانان در برابر ساحت مقدس حضرت حجت، امام مهدی(عج) است. در این بخش باز با استناد به آیات و روایات متعدد که حکایت از اشراف و تبحر مؤلف به کتب روایی و حدیثی دارد، تعداد هشتاد وظیفه مورد دقت و تأمل قرار گرفته است که از جمله آن می توان به موضوعاتی مانند: شناخت صفات و آداب و خصوصیات امام، رعایت ادب در مورد ایشان، انتظار فرج، اظهار اشتیاق به دیدار، درخواست معرفت آن حضرت، هدیه نماز مخصوص، اهتمام به یاری آن حضرت، صله دادن برای امام، خشوع در هنگام یادآوری، تهذیب نفس، تأسی به اخلاق و اعمال امام، حفظ زبان از اغیار، تکذیب مدعیان نیابت خاصه و ... در آن اشاره کرد.
 
در انتهای کتاب بنابر نوشته سید محمد موسوی اصفهانی، فرزند مؤلف، مرحوم مؤلف در آخر عمر شریف خویش، قصد داشت خاتمه ای بر این کتاب اضافه کند، ولی با کمال تاسف اجل مهلت نداد و او در ماه رجب 1348ق برای زیارت عتبات عالیات عازم عراق شد. ماه شعبان به اصفهان بازگشت. بی درنگ کسالت بر وی عارض شد و در بستر بیماری افتاد، تا اینکه در 25 رمضان همان سال چشم از جهان فروبست و در قبرستان تخت فولاد اصفهان جنب مقبره پدر اندیشمندش آرام گرفت.

 


برچسب‌ها: نیمه شعبان ولادت حضرت مهدی

تاريخ : دو شنبه 10 ارديبهشت 1397 | 15:21 | نویسنده : ابراهیمی |

تبریک روز جوان

میلاد حضرت علی اکبر علیه السلام، روز جوان


جوانی، بهار عمر و فصل طربناک زندگی است. هیچ دوره ای از زندگی چون روزگار جوانی، سرسبز و خرّم نیست، و هیچ انسانی همانند زمان جوانی، توان مند و پرانرژی نیست. بسیاری از پیروزی ها و کامیابی ها، تنها در سایه جوانی امکان پذیر است و بسیاری از آرزوها و هدف ها، فقط در فرصت جوانی قابل دست یابی است. جوانی فرصتی است که بر خلاف بسیاری از فرصت های دیگر، تنها یک بار در اختیار همه قرار می گیرد و چون به انجام خویش برسد، هرگز امکان تکرار نخواهد داشت. پس «فرصت جوانی»، طلایی ترین فرصت ها و ناب ترین موهبت هاست و نمی توان در این نکته تردید کرد که هدر دادن روزگاران خوش جوانی و تباه کردن این بهار زندگانی، به اندوهی انبوه و حسرتی متراکم خواهد انجامید، اما این روزگار، اقتضاهایی دارد؛ اقتضاهایی که بخشی از آنها به جوان بر می گردد و بخشی نیز به آنها که با جوان در تعاملند. آنها که به جوان بر می گردد، «نازها» و «نیازها»ی جوانی است. نازها، یعنی «سرزندگی، شیک پوشی، آراستگی، جمال گرایی، آرمان گرایی و...؛ و نیازها، یعنی عبادت و تضرع؛ دانش اندوزی، مهار و تعدیل غرایز، تهذیب نفس، ورزش، مطالعه، مسئولیت پذیری و....

 

حضرت علی اکبر علیه السلام، الگوی جوانان


جوان، محتاج اسوه و الگوست. اسوه و الگوی جوان، باید جوان باشد؛ تا فضایل و کمالات این جوان دست یافتنی و ملموس باشد.

قرآن برای زندگی بشر، اُسوه و الگو معرفی می کند؛ «و لکم فی رسول الله اسوه حسنه». اگر پیامبر و سبک زندگی نبوی اسوه و الگوست، هر شخص و سبک دیگری اگر بخواهد اسوه و الگو باشد، باید رنگ و بوی پیامبر را داشته باشد و «اشبه الناس خلقاً خُلقاً و منطقاً برسول الله» باشد.

امام حسین علیه السلام حضرت علی اکبرعلیه السلام را عصارة بنی هاشم و شبیه ترین مردم به پیامبر صلی الله علیه وآله دانسته، فرمود هر وقت دلمان برای رسول الله تنگ می شد، مشتاق زیارت علی اکبر می شدیم و زیارت و ملاقات علی اکبر علیه السلام بود که دلمان را در فراق پیامبر صلی الله علیه وآله تسلی می بخشید.

پس اگر کسی شیفتة جمال و کمال پیامبر صلی الله علیه وآله است، می تواند از رخسار و فضایل علی اکبر هم به پیامبر صلی الله علیه وآله برسد.


برچسب‌ها: ولادت حضرت علی اکبر روز جوان

تاريخ : شنبه 8 ارديبهشت 1397 | 15:50 | نویسنده : ابراهیمی |

معرفی کتابهای طرح کتابخوان اردیبهشت 1397

تاريخ : دو شنبه 3 ارديبهشت 1397 | 13:19 | نویسنده : ابراهیمی |

تبریک اعیاد شعبانیه

تاريخ : چهار شنبه 29 فروردين 1397 | 16:7 | نویسنده : ابراهیمی |

نشست کتابخوان 14 فروردین 1397



تاريخ : چهار شنبه 15 فروردين 1397 | 16:48 | نویسنده : ابراهیمی |

تبریک ولادت امام علی (ع) و روز پدر

تاريخ : چهار شنبه 8 فروردين 1397 | 11:1 | نویسنده : ابراهیمی |
صفحه قبل 1 ... 4 5 6 7 8 ... 22 صفحه بعد
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.